Ahad, 22 Februari 2009

Proses Pembakaran diLoji Dandang Stim


Oleh : Abd.Rahim Bin Mahmud

Proses pembakaran bahan api didalam loji dandang stim adalah amat penting bagi memastikan proses pembakaran lengkap berlaku. Dalam membincangkan proses pembakaran lengkap TIGA aspek utama harus diberi perhatian

1) Stiokiometri Yang tepat ( Persamaan Tindak Balas pembakaran )
2) Jumlah Nisbah Bahan Bakar dan Oksigen Yang dibekal adalah tepat
3) Sistem Pembakaran dan kawalan draft didalam dandang bagi tujuan keselamatan

Proses Pembakaran Lengkap

a) Kawalan Bekalan udara ( O2) : amaun udara yang dibekalkan bergantung kepada bahan api dan peralatan yang digunakan , kondisi operasi dan yang ditetapkan oleh pembuat dandang. Kelebihan udara akan menyebabkan pelepasan gas panas secara berlebihan dan kehilangan haba yang tinggi dan pengurangan kecekapan. Kekurangan udara menyebabkan peratus bahan api tak terbakar meningkat . Oleh itu nisbah yang sesuai mengikut stiokiometri adalah amat penting dalam memastikan kecekapan tinggi loji dandang stim.


b) Pencampuran udara (O2) dan bahan bakar. Udara dan bahn bakar mestilah dicampur sempurna oleh kerna setiap partikel bahan bkar mesti bersentughan dengan oksigen di udara sebelum pembakaran berlangsung. Sekiranya pencampuran udara dan agihan udara adalah tidak sempurna ini akan menyebabkan berlakunya udara belebihan dibeberapa bahagian , oleh itu sistem perlatan pembarakarn mesti direka bagi memastikan sistem pencampuran udara dan bahan bakar berlaku sempurna.



c) Suhu Operasi Pembakaran : apabila bahan bakar mencapai suhu “iginition” (aku x reti nak transelate melayunya) barulah proses pembakaran berlaku dengan pantas. Oleh itu adalah amat penting bagi membuat pencampuran bahan bakar dan udara pada tahap suhu yang tinggi.


Kalau nak tau lebih lanjut tentang Kawalan Suapan Bahan Bakar boleh rujuk laman web tetera dibawah ini


2 ulasan:

  1. Pada hemat saya pelepasan asap hitam dari dandang biasanya dapat dikawal dengan pengggunaan udara berlebihan (excessive Oxygen) melalui kuasa 'Draft Fan' yang tinggi. Namun untuk pengetahuan tuan engineer, dalam perundangan excessive air yang berlebihan tidak dibenarkan hanya sekadar 12 % sahaja. Rujuk Clean Air Regulation.... Ramai yang tidak memahami hal ini... so all the engineer keep silent on this matter... Could u explain more on this matter.

    BalasPadam
  2. Tuan Aman ketakpahaman anda dalam proses pembakaran mungkin menyebabkan anda mebuat ulasan diatas

    Fakta saya :

    Macmana pula guna udara berlebihan utk kurangkan asap hitam kandungan karbon masih banyak cuma kalau ko injek more "air' ko cairkan kepekatan asap hitam dengan menambah udara itu bukan solusi yang terbaik kenalah paham asap itam tu kebanyakan oleh pembakaran kurang lengkap oleh itu perlu sistem pembakaran yang effiesyen,
    Sememangnya excessive air tidak boleh diguna melebihi 12% kerana boleh menyebabkan pelepasan haba yang tinggi pada udara , JURUTERA yang reka bentuk dandang kena menepati semua peratuan mengikut standard yang ditetapkan oleh DOSH dan perturan reka bentuk samaada BS113 1999 atau mana2 standard yang diperakui pastu dorang submit all design to JKKP and utk air pollution controller kena submit ke DOE.

    SOALAN SAYA :

    1- Apa bukti dan fakta anda ? yang mengatakan engineer tak memahami hal ini padahal utk mereka bentuk dandang memerlukan jurutera yg professional dan kompetan dan semuanya melalui proses kelulusan yang ketat dan memenuhi akta yang ada baru di approve...semua pengiraan seperti excess air not more than 12% semuanya terkandung disitu....anda Faham ka ?

    BalasPadam